Volg Groot schoenmode op FacebookWebdesign studio2B
miinto

Raymond Groot: "de tijd is er rijp voor!"

Artikel Westfriese Zaken, 20 juni 2016

Als er iemand is die weet hoe je een klant moet verleiden dan is het wel Raymond Groot. De gelijknamige schoenmodezaak aan het Kleine Noord in Hoorn is momenteel volop in de race om de ‘Mooiste schoenmodezaak van Nederland’ te worden. Recent werd de metamorfose van zijn zaak afgerond. Hoe ziet hij, als zelfstandig ondernemer en gesprekspartner in verschillende overlegsituaties, de verbinding met het Hof van Hoorn. ‘De tijd van je winkeldeur open doen en de klanten lopen vanzelf wel naar binnen, is echt voorbij. Handen uit de mouwen luidt het credo, alleen dat ziet nog niet iedereen…’

Hoeveel studies komen er nog naar het consumentengedrag anno 2016? Hoeveel rapporten worden er nog geschreven voordat de schop de grond in gaat. En wanneer wordt het begrip samenwerken van handen en voeten voorzien? Als Raymond Groot het antwoord zou weten, zou hij het van de daken schreeuwen. ‘Wat ik wel weet is dat Hoorn als winkelstad over een enorme potentie beschikt. Het water, een gevarieerd winkelbestand, prima horeca en de rijke geschiedenis die overal zichtbaar is. De basis is er. Nu is de tijd om met elkaar te onderzoeken hoe we al deze elementen in ons voordeel kunnen laten werken. Het centrum van Hoorn samen met het Hof van Hoorn.’

Bereikbaarheid van de stad
‘Wanneer ik aan mensen uit mijn omgeving vraag, wat Hoorn moet doen om nóg aantrekkelijker te worden, hoor is steevast als eerste de bereikbaarheid van het centrum verbeteren. Ik ga het T-woord niet noemen (de tunnel red.), maar dat was wel een kans om dingen aan te pakken. Daarnaast blijven zaken als het parkeerbeleid en doorstroming van het verkeer op drukke momenten ons parten spelen. Oplossingen hiervoor zijn niet direct te vinden. De neuzen staan wat dat betreft niet allemaal dezelfde kant op. Eigen parochie eerst zeg maar. We zouden wat meer over onze eigen grenzen heen moeten kijken. De verbinding zoeken en niet eerst elkaar bestoken met allerlei ‘beren op de weg’.

Meer samen op weg
Samenwerken. Raymond noemt het woord in bijna iedere zin. Zelf zit hij met enige regelmaat aan tafel bij beleidsmakers van o.a. de Gemeente Hoorn en bij werkgroepen als Holland boven Amsterdam en De nieuwe Winkelstraat. Nieuwe initiatieven die werken aan een verbetering van de positie van de detailhandel en stadsontwikkeling. ‘Ook hier liggen volop kansen voor Hoorn’, meent Raymond. ‘Toeristen uit Amsterdam verleiden om te kiezen voor afslag Hoorn, daar draait het om. En of ze nu grootschalig gaan winkelen of kiezen voor het winkelhart, ze moeten in ieder geval hier komen. Door cultuur, horeca en politiek met elkaar te verbinden, komen er nieuwe ideeën op tafel. En die hebben we nodig. Niet alleen waar het toerisme betreft, maar veel breder. Met veel mooie winkels, uitnodigende pleinen, gastvrijheid. Het Hof van Hoorn is wat dat betreft een goed voorbeeld. De nieuwe uitstraling en het feit dat er meer wordt samengewerkt, heeft er voor gezorgd dat er nu veel meer bezoekers komen.’

Internet; een zegen of lastpak
Je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat consumentengedrag in rap tempo is veranderd. ‘Op internet kan je laten zien hoe fantastisch Hoorn is. Ik beschouw het medium dan ook als een zegen. Er zijn al verschillende prachtige websites, die we nog beter bekend zouden moeten maken. Of misschien ombouwen tot één hele mooie. Verder denk ik dat de klant, die voor even snel winkelen gaat, op internet te vinden is. Wie kiest voor shoppen komt naar de winkel. En dan gaat het over de ondernemer als gastheer. Als visitekaartje van de stad als geheel. We hebben het dan over betrokken zijn met de stad. Laatst was er een presentatie over nieuwe feestverlichting in de stad, een belangrijk onderwerp waar visie wordt gevraagd. Slechts een handvol ondernemers was daarbij aanwezig. Daar moet dus zeker wat aan gebeuren. Dat vergt een cultuuromslag. De gemeente initieert allerlei bijeenkomsten, maar als er niemand komt, schiet het niet op.’

Kansen genoeg
Hoe een samenwerking tussen het Hof van Hoorn en de binnenstad er moet komen te zien, blijft vooralsnog in de nevelen gehuld. De ‘vijandigheid’ van het eerste uur is gelukkig al lang verdwenen. ‘We zitten met elkaar aan tafel, maar een praktische invulling is lastig. Misschien door het zetten van kleine stapjes, dat we dan tot iets concreets komen. Meer om-denken. Ik bedoel, het pand van V&D staat leeg, wat kunnen we er nog meer mee doen dan alleen zoeken naar een andere winkelinvulling. In Alkmaar was De Karavaan, het reizende theaterfestival, twee maanden in het winkelpand aldaar te vinden. Dat geeft gelijk een enorme dynamiek. Verder zouden we kunnen kijken naar bijvoorbeeld andere winkeltijden. En ook de nauwere samenwerking tussen de winkels in de kleinere winkelstraten is een voorbeeld van een goed initiatief. De stad aanbieden als beleving, daar draait het om. Wanneer we daar met elkaar de schouders onder zetten, ben ik er van overtuigd dat het goed komt. Dat zowel het Hof als het centrum van de stad als geheel, daarvan kan profiteren.

De tijd is er rijp voor.